Pirater: Teknikvägra efter valet!

Vägra fixa mig efter valet!

Nu är det bara timmar kvar till valdagen. För oss som värnar om frihet och meborgarrätt på internet är det en självklarhet att rösta pirat. Vi som brinner för de här frågorna har naturligtvis inte missat någon chans att berätta om vår ståndpunkt för andra. Vi har diskuterat, informerat och varnat. och nu är det dags för hot!

Jag slår vad om att det går minst fem bredbandsinstallationer till teknikillitterata gamlingar på varje pirat. När mailen krånglar eller när sim-kortet ska sättas i den nya mobilen så är det antagligen piraten i släkten man vänder sig till. Hur många gånger har vi pirater inte installerat om våra närmastes mest kära elektroniska ägodelar. Vi har suttit med Windows update till sena småtimmarna utan att klaga.

Mitt förslag är enkelt, har du någon 40-talist som fortfarande inte ser möjligheten att föra den ultimata frågan upp på den politiska dagordningen så hota med att vägra hjälpa till med krånglande manicker ända fram till nästa val.

Att läggs rösten på ett stofilparti betyder då att snällt sitta och stirra in i en mikrovågsugn och DVD-spelare som blinkar noll noll noll efter att proppen gått. De kan en ensamhet sllita sitt hår när de inte kan få bort T9 när de ska skriver sms. Eller att längtande betrakta texten med ingen signal på platsen där postkodmilijonären skulle ha visas efter att digitalboxen i sommarstugan nollställts efter vintern.

Måla gärna upp skräckscenarion av timslånga väntetider i telefonköer till support och att de från och med i morgon behöver bereda sig på att behöva öppna instruktionsböcker på sida ett vid minsta smågrej.

Låter det hårt, jo visst, men är det så att vi aningen yngre, som kan en del om internet och andra högteknologiska tingestar, tidigare ser faran för medborgarrätten på internet än de som fortfarande skriver ut sina mail innan de läses?

Alltså, Sista steget i påverkansprcessen. Hota med teknikvägran!

PS. Terminalen på bilden har inget med texten att göra 😉

10 Responses to Pirater: Teknikvägra efter valet!

  1. klara says:

    Haha, roligt är det men hålla det skulle jag aldrig göra 😀 Inte helt förtjust i tanken på hot längre. Men en teknikstrejk någon gång vid lämpligt tillfälle skulle nog dock kunna fungera!

  2. Christian Engström says:

    Tålamod och vänlighet är bra, ett trovärdigt hot är bättre. 🙂

  3. Hanse,(PP) says:

    Jag plockade bort T9:an i min mammas telefon idag, min syster har precis frågat mig om vilken film hon bör visa i sin skolklass till avslutningen och min farbrors särbo har bett om hjälp med digitalboxen.

    Vad skulle hända om jag sade “Nej”?

    Jag skulle bli anklagad för att vara asocial och att bara tänka på mig själv. Jag är den ende teknikkunninge personen i släkten så det kanske är på tiden att man får den respekt som man förtjänar.

  4. Johan says:

    hur ska vi hjälpsamma datanördar få BETAAAAAALT!!!!

  5. David says:

    Rolig idé, men både omoralisk och ogenomförbar.
    Vi vill ju sprida förståelse för vår politik, inte tvinga folk att rösta mot sin vilja. Det skulle skada vår trovärdighet mer än det skulle gynna oss.
    Dessutom är det omöjligt att genomföra eftersom vi har hemliga val och det därmed inte finns någon möjlighet att kontrollera att de följer kraven.

  6. martenangner says:

    Nu när vi ändå är igång, Vad är egentligen de mest vanliga saker vi pirater hjälper våra tekniktrötta nära och kära med. Ge mig hela listan! 😉

  7. martenangner says:

    @Hanse,(PP): jag hör ju direkt att dina nära helt enkelt måste rösta PP för husfridens skull… 🙂

  8. Liza says:

    byta till sommartid/vintertid på klockan på micron, och att använda memory-funktionen på micron, är 2 saker som jag får beskriva över telefonen för diverse vilsna personer som verkar ha svårt med bruksanvisningar. Till saken hör att jag själv inte jobbar med teknik utan med kök. Jag borde svara med frågan “har du ingen bruksanvisning”? och om de säger att den är borta “då kan du hämta den på nätet, lycka till och ha en toppenbra dag”

  9. Per Sandström says:

    Det är klart vi inte ska hota våra gamlingar. Men jag tror faktiskt Mårten är något på spåret. Kanske borde vi satsa lite extra på att övertyga den äldre generationen i riksdagsvalet 2010?

    Jag drev själv en minikampanj för att övertyga min 86-åriga mamma (ok, jag är alltså inte purung) som sedan tio år bor i ett servicehus. Hon läser DN och SvD, tittar på teve, pratar dagligen med minst femti andra gamlingar och intresserar sig för ekonomisk politik – men har förvånansvärt ogenomträngliga kognitiva filter. För tre veckor sen hade hon fortfarande “inte hört talas om” Piratpartiet.

    Även om det inte handlar om våra kärnväljare, finns det nog en jättepotential i att övertala äldre släktingar. För suverän inspiration rekommenderar jag Sarah Silvermans kampanjfilm “The Great Schlep”, som humoristiskt uppmanar unga judiska Obamasympatisörer att dra till Florida för att övertyga sina blåhåriga mormödrar att rösta demokratiskt. Finns på YouTube:

    Fin illustration för övrigt. Men det är ingen “dator”, det är en terminal. En ADM-3A för att vara exakt. Samma terminal som Bill Joy använde när han kodade den berömda Unix-editorn “vi”.

  10. martenangner says:

    @Per Sandström. Det är klart att jag stulit iden från “the great shlep” Jag har hört att det är ok att stjäla, eller låt oss säga dela, idéer från/med andra. det man ska vara noga med att om man knycker en idé att den ska vara bra från början 😉

    Grejen är att delning av kunskap har med respekt att göra och jag vet att pirater alltid hjälper. Det skulle vara kanon att göra nått större av detta inför riksdagsvalet. 🙂

    / Mårten

Leave a Reply

